.

EDISI PRU-13 !!! RAHSIA SEBENAR DISEBALIK MANIFESTO PRU -13 !!!





SHAH ALAM - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Barisan Nasional (BN) perlu menguasai semula Selangor bukan sahaja untuk kesejahteraan rakyat negeri ini, malah kepada seluruh rakyat Malaysia.

   
Perdana Menteri berkata ini kerana Selangor yang terletak di Lembah Klang menyumbang peratusan yang besar kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara sekali gus boleh memacu negara menjadi sebuah negara maju pada masa depan.   
   
Beliau berkata jika BN tidak dapat menguasai Selangor, kerajaan Pusat sukar untuk memastikan kadar pertumbuhan ekonomi tinggi yang diperlukan Malaysia bagi mencapai status negara maju.
   
"Masalah bekalan air di Selangor (misalnya) satu perkara yang serius kerana ia boleh merosakkan pertumbuhan ekonomi Selangor dan Kuala Lumpur yang terletak di Lembah Klang yang strategik.
   
"60 peratus GDP (Keluaran Dalam Negara Kasar) dari Lembah Klang, jadi potensi menjadi negara maju bergantung kepada Selangor sebab peratus GDP di Selangor begitu besar," katanya ketika merasmikan Aku Janji BN Selangor di sini, malam ini.
Sehubungan itu, Najib mengajak pengundi di Selangor untuk memilih BN pada pilihan raya umum 5 Mei ini bagi memastikan masa depan yang lebih baik kepada mereka.
    
Beliau berkata rakyat perlu menilai kegagalan kerajaan pakatan pembangkang menunaikan janji mereka selama lima tahun mentadbir Selangor berbanding kejayaan Kerajaan Pusat memenuhi serta menepati keperluan rakyat menerusi pelbagai dasar dan inisiatif.
  
"Saya yakin dan percaya kalau persoalan yang dibangkitkan dalam minda setiap pengundi di Selangor, kalau boleh lihat kegagalan mereka (kerajaan pakatan
pembangkang) memenuhi janji selama lima tahun jika dibandingkan dengan kejayaan kita menepati janji di Pusat.
   
"Saya beri jaminan pencapaian yang sama (dalam menepati janji kepada rakyat) akan kita saksikan di Selangor di bawah pemerintahan BN," katanya. - Bernama
  Laporan penuh [di sini].


Dalam ucapan DS Najib malam tadi, beliau sempat menyelar kerajaan pakatan Selangor yang tahu berjanji sahaja tanpa berjaya menunaikannya:
"Manifesto (Aku janji) dianggap sebagai janji... kalau kita anggap sebagai janji, manifesto bukanlah satu dokumen yang boleh dipermainkan atau dipermudahkan oleh sesiapa.

    
"Kalau manifesto itu bukan janji, saya nak tanya? Apa gunanya bentang manifesto kepada rakyat? Rekod BN tunaikan janji tidak boleh dipertikaikan lagi, malah penganalisis politik dan ekonomi mengakui kerajaan BN telah membawa perubahan besar berdasarkan kepada program transformasi nasional." - Bernama


DS Najib juga mempersoal banyak janji kerajaan pakatan pembangkang yang masih tidak ditunaikan seperti elaun khas bulanan kepada ibu tunggal, pengurangan cukai pintu 20 peratus serta elaun RM75 sebulan kepada anak-anak yang dihantar ke Pusat Asuhan Kanak-Kanak.


Antara perkara utama dalam Aku janji BN Selangor adalah sambungan pajakan tanah secara automatik akan dipertimbangkan dan menubuhkan Pusat Khidmat Rakyat Selangor (PAKAR) di 14 pihak berkuasa tempatan (PBT).


Selain itu, berikut merupakan ringkasan Akujanji BN Selangor ini:

1. Memberi bantuan sara hidup sebanyak RM 250 kepada ibu tunggal, warga emas, OKU dan rakyat miskin yang layak. 


2. Memperluaskan klinik 1Malaysia di seluruh negeri Selangor. 

3. Menyemak dan menurunkan cukai pintu, tanah dan perniagaan yang telah dinaikkan oleh kerajaan pakatan. 

4. Pengecualian cukai pintu kepada pemilik rumah kos rendah dan pemilik rumah PPR yang berdaftar dengan e-Kasih. 

5. Pemberian peralatan sekolah secara percuma kepada pelajar yang miskin dan biasiswa kecil RM 80 sebulan untuk sekolah rendah & RM 150 untuk sekolah menengah... 

6. Menyediakan skim perumahan mampu milik untuk golongan pendapatan rendah dan menyediakan 25 ribu rumah mesra rakyat dan PPRT untuk penduduk pinggir bandar dengan nilai RM 50 ribu, 15 ribu rumah keluasan 850 kaki persegi untuk golongan berpendapatan RM 3 ribu sebulan. 

7. Memberi 20 ml padu air percuma dan untuk memastikan semua rakyat Selangor mendapat air percuma, penukaran semua meter pukal kepada meter individu dan kos penukaran ditanggung oleh kerajaan negeri. 

8. Penyediaan kuarters untuk kakitangan awam negeri. 

9. Peruntukan RM 500 untuk setiap kelahiran baru anak Selangor sebagai deposit awal tabung SSPN. 

10. Menyediakan skim mikrokredit berjumlah RM 250 juta untuk modal perniagaan. 



RMK: Biar BN ambil alih tanggungjawab menjaga kebajikan rakyat Selangor. BN Janji Ditepati. Pakatan pula?


SUMBER :RAKYATMERAHKUNING
Share on Google Plus

About Talk With Hand

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: