.

GEMPAR !!!! HARUS BACA !!! THE ECONOMIST : BN CAN WIN IN GENERAL ELECTION !!!


Economist Intelligence Unit (EIU), sebahagian daripada majalah terkenal berpangkalan di London, 'The Economist', meramalkan Barisan Nasional (BN) akan memenangi pilihan raya umum ke-13 (PRU13) berdasarkan kepada rekod pencapaiannya yang baik, agenda pembaharuan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak serta kepimpinan ekonomi beliau yang berjaya.

Bagi pemerhati antarabangsa, keputusan pilihan raya akan datang sudah jelas, bahawa BN akan menang, kata EIU.
Ia berkata pembangkang Pakatan Rakyat telah membuat 'janji lumayan' untuk mendapatkan kuasa, dan ini merupakan penghalang yang besar. (READ MORE )
Berdasarkan semua ini, Pakatan Rakyat berada jauh ketinggalan, menyebabkan EIU meramalkan BN akan menjadi 'pemenang'.Pencapai Dato'Seri Najib menjadi asas kepada kajian yang dibuat oleh EIU.
Pelbagai kajian khas  dibuat oleh pakar ekonomi EIU berkenaan dengan tahap pencapaian Pakatan Rakyat sepanjang tempoh memerintah 5 Negeri yang mereka takluki sejak tahun 2008 apabila berlakukan tsunami politik Malaysia. 
Jika dibuat perbandingan dengan pencapaian Dato'Seri Najib Tun Abdul Rakzak Perdana Menteri Malaysia , EIU mendapati bahawa terdapat jurang yang terlalu luas corak pemerintahan antara UMNO (BN) dan Pakatan Pembangkang sekiranya Pakatan Pembangkang berjaya memerintah Malaysia.
Sebagai contoh, menyediakan pendidikan menengah percuma akan menyebabkan kerajaan berbelanja RM43 bilion, dengan memansuhkan duti kereta akan mengurangkan perolehan cukai sebanyak RM4.6 bilion setahun.


Menurut EIU, Pakatan Rakyat telah memungkiri banyak janjinya sebelum ini, termasuk bantuan kewangan bagi pendidikan pra-sekolah, penuntut universiti,warga emas dan orang kelainan upaya; penjagaan kesihatan percuma bagi mereka yang berumur lebih 65 tahun; cukai hartanah yang lebih rendah dan bantuan untuk pembeli rumah.

Jumlah terkumpul kanak-kanak pra-sekolah pada tahun 2012 di negeri Selangor adalah 542,524 orang yang telah dijanjikan oleh kerajaan negeri untuk diberi bantuan sebanyak RM50 seorang setiap bulan adalah diantara manifesto yang telah dijanjikan oleh Pakatan Rakyat ketika berlakunya tsunami politik di Negeri Selangor. Jika dikira mengikut fakta angka jumlah keseluruhan hutang kerajaan negeri terhadap kanak-kanak Pra-Sekolah adalah RM 22,605 ,250.00.

Berasaskan kajian yang dibuat juga,Pakatan Rakyat hanya menabur janji-janji lumayan kepada rakyat,sedangkan janji-janji yang dibuat oleh Pakatan Rakyat secara jelasnya menunjukan bahawa mereka tidak mampu untuk melaksanakan. 

Najib, yang juga Presiden Umno dan Pengerusi BN, telah membuat pilihan calon yang menang tumpuan strategi beliau, menjelaskan bahawa BN harus membariskan calon dengan peluang terbaik untuk menang, tanpa mengira parti komponen BN mana yang memegang kerusi sebelumnya.

Satu lagi sebab utama kelebihan bagi parti pemerintah ialah pertumbuhan 5.2 peratus yang negara ini nikmati di bawah kepimpinan Najib, bersama-sama dengan peningkatan dalam pelaburan domestik dan asing.

Dan selain itu, pendapatan per kapita mencecah AS$9,700 daripada AS$7,500 pada tahun 2010.

EIU bersetuju dengan trajektori menaik: "Berikutan pengembangan anggaran daripada 5.2 peratus pada tahun 2012, kami menjangka KDNK berkembang pada kadar yang sama semasa tempoh ramalan 2013-17."

Berlatarbelakangkan keadaan sedemikian, EIU berkata: "Jelas bahawa adalah sukar untuk Pakatan yang kini cuba membariskan satu pembangkang yang bersatu antara pemimpinnya yang sering bertengkar sejurus sebelum PRU13"
  


 




Share on Google Plus

About Talk With Hand

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: