.

BREAKING NEWS!!!!!! SAHIH MISUARI ADALAH PENGGANAS LAHAD DATU TERANCANG !!!


Belum ada tanda-tanda penceroboh militan Sulu yang berkubu di Kampung Tanduo dan Kampung Tanjung Batu mahu menyerah diri dan meletak senjata mereka, kata Ketua Polis Negara Tan Sri Is­mail Omar.

Manusia yang menggelar dirinya sultan sulu dan telah membunuh orang kita seharusnya sedar diri dan jangan berlagak mahu tunjuk taring. Kiram III haruslah mengerti dan jangan anggap orang Sabah ini bodoh sangat seolah bisa dibuli dan dibunuh sesuka hati.

Kiram III harus tahu dan faham atau cuba-cuba tidak faham bahawa Sultan Jamalul Kiram II yang mangkat pada Tahun 1936 sebenarnya tidak mempunyai Putera/itu sudah saya katakan berulang kali, lalu bagaimana kiram III ini menganggap dirinya sebagai sultan? Siapa yang mengiktirafnya?

Kiram III harus akui bahawa selepas kemangkatan Kiram II Kerajaan Amerika Syarikatlah yang memerintah Filipina pada ketika itu tidak mengiktiraf sesiapapun waris Baginda diangkat untuk menjadi Pengganti Sultan, malah pada Tahun 1939 Kerajaan Filipina di bawah Kepimpinan Presiden Manuel L. Quezon telah bertindak untuk tidak lagi mengiktiraf kuasa dan entiti KeSultanan Sulu dibawah Sistem Pemerintahan Negara Filipina.

Nah, Kiram III harus mengerti dan buka mata.

KePulauan Sulu dan Mindanao sesudah itu adalah merupakan sebahagian daripada Wilayah Negara Filipina, maka Entiti KeSultanan Sulu telah tidak terpakai lagi dengan sendirinya, terutama selepas perang dunia kedua kala Kerajaan Filipina telah mengistiharkan Negara tersebut sebagai Sebuah Negara republik makna tidak bersultan dan secara tidak langsung sistem sultan di Filifina terhapus.

Kesan sultan tidak laku lagi di Manila, maka kerajaan Manila tidak sekongkol soal pencerobohan di Sabah baru-baru ini dan siap memberikan kerjasama kepada kerajaan Malaysia, lagipun PBB telah merestu Sabah merdeka atas nama Malaysia.

Jadi sekarang ini semua harus faham bahawa kalau ada yang menganggap dirinya sebagai sultan, itu bermakna sultan palsu dan kemudian kalau dia mengarah pembunuh makna dia adalah pengganas dan sekarang bolehlah dikatakan Kiram III adalah kepala pengganas dan kalau mereka terus mengganas, kita semua rakyat sabah wajib menghabiskannya menolak mereka membunuh saudara2 kita di Sabah.

Mempertahankan negara dari sebarang pencerobohan bermakna kewajiban kita sebagai orang Islam dan kalau ikut mengkhianati maka hukum Islam ialah pancung.

Ehsan PDRM

Share on Google Plus

About Talk With Hand

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

2 comments:

Anonymous said...

It's a factual facts that there are terrorists. Why our Goverment have to wait for 3 weeks to take actions?

Talk With Hand said...

untuk menangani isu itu di peringkat mula, Mahathir berkata, dalam negara ini, soal keselamatan negara dibahagikan kepada dua bahagian iaitu ancaman dari luar dan dalam negara.