.

PENDEDAHAN EKSKLUSIF !!!! KRONOLOGI SERANGAN TTENTERA SULU,ANWAR ADALAH DALANG SEBENAR !!!


Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika itu adalah Timbalan Perdana Menteri Malaysia, juga pro Presiden Ramos dibuktikan melalui projek ‘Jose Rizal dan Asian Renaissance‘, anjuran badan pemikirnya, Institut Kajian Dasar (IKD). 

Pada tahun 1990-an, Misuari sebagai ketua MNLF telah menandatangani perjanjian damai dengan kerajaan Filipina ketika itu di bawah pimpinan Fidel Ramos dan justifikasi perdamaian itu membolehkannya dilantik sebagai gabenor Mindanao. 

Misuari pro parti Lakas, pimpinan Presiden Ramos telah dilantik sebagai gabenor Mindanao pada tahun 1996. 


Nur Misuari atau Nurallaj Misuari merupakan pengasas Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) yang berjuang menuntut perubahan politik masyarakat Moro daripada kerajaan Filipina. 

Ditahan di Pulau Jampiras, Sabah 

Misuari melarikan diri dan ditahan di Pulau Jampiras, Sabah pada 24 November 2001 kerana memasuki Malaysia tanpa dokumen perjalanan sah. 

“Tempat dia (Misuari) ditahan disyaki telah digunakan sebagai kem latihan MNLF pada masa lalu, kawasan penduduk di hujung utara Borneo lapor Reuters. 

Misuari yang juga pernah dianugerahkan Anugerah Keamanan UNESCO oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) telah berusaha mendapat perlindungan suaka politik daripada UNHCR (United Nations High Commissioner for Refugees), Washington 
Sultan Sadar Elly Velez Pamatong daripada Kesultanan Mindanao, seorang peguam antarabangsa, secara rasmi telah memfailkan petisyen untuk mendapatkan suaka politik atau bantuan daripada pejabat UNHCR di Geneva, Kuala Lumpur, dan Washington, DC 

MNLF yang diasaskan Misuari pada tahun 1969 telah mengalami perpecahan pertama pada tahun 1976 apabila satu kumpulan diketuai Hashim Salamat menubuhkan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF). 
Pepecahan kedua MNLF adalah pada tahun 1991, apabila Khadaffy Janjalani menubuhkan kumpulan Abu Sayyaf

Menurut tausug-global.blogspot.com, Misuari menentang perjanjian damai antara MILF dengan kerajaan Filipina anjuran Presiden Filipina, Benigno S. Aquino III yang turut disaksikan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Oktober 2012. 

Blog tausug-global yang memetik sumber inquirer.net yang melaporkan Misuari berkata, “perjanjian damai itu menjadi satu resipi untuk satu lagi perang besar di Mindanao.” 

Perjanjian damai itu turut ditentang oleh Joseph Estrada, bekas Presiden Filipina yang merupakan penyokong utama Anwar sejak dari zaman reformasi, September 1998 lagi. 

PS: Berdasarkan daripada kronologi atau penceritaan semula,jelas menunjukkan Anwar Ibrahim mempunyai hubungan yang rapat dengan Nur Misuari pemimpin MNLF tersebut. Namun Anwar menafikan hubungan baik tersebut. Adakah Anwar adalah seorang yang dikatakan "BALING BATU,SEMBUNYI TANGAN".

Jika andaian dibuat dengan menggunakan logika akal, Anwar Ibrahim hanya mengarahkan sahaja 3 ekor yang setia iaitu Tian Chua,Jeffry Kitingan dan Juga Sivarasa untuk berjumpa dengan Kesultanan Sulu bagi menyusun atur gerakan pemberontak di Sabah.Didalam perjumpaan tersebut Anwar Ibrahim telah pun menyediakan janji-janji gula kepada Sulu sekiranya Kerajaan Malaysia berjaya digulingkan oleh rejimnya didalam PRU-13 akan datang.

Akal Anwar Ibrahim mudah untuk dibaca,kebiasannya Anwar ibrahim akan membuat janji mengikut apakah keperluan.Contohnya seperti Anwar memohon bantuan Sulu untuk menyerang Lahad Datu.Sulu memerlukan pengitirafan dari Malaysia untuk mengistiharkan SULU sebagai sebuah negara.

Maka,Anwar menjanjikan Sabah akan dikembalikan kepada Sulu,tanpa menghiraukan perjanjian yang telah termetrai dan dipersetujui. Jelas Anwar adalah pembelot kepada Malaysia. Belum lagi duduk kerusi Perdana Menteri,Sabah sudah diniatkan kepada Sulu.   


Tidak hairanlah jika Anwar sudah pun menyampaikan hasrat untuk menggadaikan Sabah kepada Sulu didalam setiap ceramah yang dihadiri olehnya. Kerana ketaksubah terhadap perjuangan yang dibawa oleh Anwar Ibrahim, penyokong tegar pembangkang,hanya menerima sahaja bulat-bulat apa yang dikatakan oleh Anwar Ibrahim,tanpa menyedari bahawa kenyataan "SABAH NAK HILANG" adalah merujuk kepada penggadaian Sabah kepada Sulu dengan erti kata lain, Sabah akan dikeluarkan daripada gagasan Malaysia. 


Share on Google Plus

About Talk With Hand

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

5 comments:

Unknown said...

Semoga ALLAH MELINDUNGI Maruah Bangsa Tanah Air Ku yang Berdaulat... Insyaallah... Aamiin3x. Mksih. Salam

Anonymous said...

Sejak tahun 70an lagi di mana ada anwar mesti ada huru hara

Anonymous said...

Sejak tahun 70an lagi di mana ada anwar mesti ada huru hara

Anonymous said...

Sedih lihat penonton ceramah Anwar belajar nyanyi lagu dengan lirik di ajar Anwar.....orang2 kampung dan dan ada yg pakai kupiah.....turut belajar lirik dan kemudian nyanyi sama2.. dan kalau kita lihat senario lebih luas, ramai rakyat malaysia yg ikut nyanyi bersama2 Anwar, ikut rentak dan senikata yg diajar Anwar...wahai Anwar.....sampai hati awak mempergunakan orang2 kampung dan tergamak awak menipu rakyat yang tidak berilmu dan mudah dipengaruhi. Awak akan gagal kerana rakyat Malaysia sudah mula sedar dan tahu siapa sebenar awak. Awak adalah seorang penghasut dan pengkhianat bangsa dan agama demi cita2 haloba awak itu.

Anonymous said...

Anwar adalah dajjal yg memporak perandakan negara, selalu bercakap besar, ego, riak dan selalu menyalakan orang lain.