.

INFOGRAPHIC: Ghani vs Kit Siang, Siapa Yang Lebih Layak?



Ghani Othman, bekas Menteri Besar Johor berani berhadapan dengan Maharaja DAP Lim Kit Siang. Lebih daripada itu Ghani juga dijangka mencipta sejarah dalam perkembangan proses politik Malaysia.

Adakah beliau akan mendapat undi Cina? Adakah pengundi Cina akan memberi undi kepada Ghani, seorang Melayu? Adakah orang Cina akan mengenang budi orang Melayu yang selama ini boleh memberi undi kepada calon Cina di kawasan majoriti Melayu?

Ia juga merupakan satu ujian sebenar dalam erti kata setiakawan rakyat kepada Barisan Nasional (BN), terutama dalam hubungan Sino-Melayu.

Kawasan Parlimen Gelang Patah yang mengikut demografi geopolitik dihuni oleh seramai 106,864 pengundi. Sebanyak 34.28 peratus adalah pengundi Melayu, 52.41 Cina, 12.49 India dan 0.83 peratus lain-lain kaum. Kawasan itu yang merupakan kubu tradisi MCA dan pada 2008 dimenangi oleh Tan Ah Eng dengan majoriti 8,851 undi.

Di bawah pentadbiran Ghani, wujudnya pusat pentadbiran negeri yang baharu di Kota Iskandar. Langkah itu telah membuka luas Gelang Patah kepada pembangunan, pelaburan dan busines.

Jika orang Cina bercakap mengenai soal-soal itu, tiada alasan untuk mereka menolak Ghani.

Sebahagian besar pelaburan Iskandar bermula di Gelang Patah. Di kawasan sekelilingnya didirikan kawasan perumahan baharu kategori mewah Medini, terletaknya taman tema Legoland dan Puteri Harbour. Gelang Patah turut dilengkapi dengan universiti dan kolej, jajaran lebuh raya dan jalan biasa yang baik.

Kawasan perumahan di Nusajaya, misalnya dilimpahi dengan kemudahan prasarana yang lengkap dan terkini. Skudai ialah sebuah kawasan bandar yang cukup pesat dan penduduk semakin padat. Rumah mampu milik didirikan di Mutiara Rini.

Hak milik tanah kampung-kampung baharu semua sudah diberikan, termasuk di Kampung Poh Chee Lin. Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dipindah ke tempat lebih baik dan dibantu pembinaannya. Tapak turut diberikan.

Pertubuhan NGO Melayu, Cina dan India dibantu dengan peruntukan. Kuil dan tokong diberi hak milik dan dibantu dengan keperluan yang sepatutnya.

Pendek kata Ghani telah melengkapkan segala-gala di Gelang Patah dan sekelilingnya. Tiada alasan untuk rakyat kawasan Parlimen itu menolak Ghani.

Namun, sebab-musabab mengapa Maharaja DAP melompat ke Gelang Patah juga merupakan satu persoalan.

Sekiranya Ghani tewas, sama ada kita bersetuju atau tidak, ia bermakna hubungan Cina-Melayu hanya di atas kulit sahaja. Ia belum lagi menjurus kepada soal hati nurani sepenuhnya antara dua kaum itu.

Sama ada kita bersetuju juga, ujian itu juga akan menjuruskan kepada soal polarisasi kaum yang akan menjadi semakin menebal, walaupun kita sudah Merdeka 56 tahun.

Utusan Malaysia
Share on Google Plus

About Talk With Hand

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: