.

HARUS BACA !!!!! UNTUK ORANG-ORANG MELAYU !!!!



CERPEN UNTUK KENGKAWAN MELAYU AKU AJE.. KALAU BUKAN KAWAN AKU, AKU TAK RASA KORANG NAK BACA NIH..

ini malam aku just nak sembang sekali.. rasa tak selesai kalau tak cakap nih.. perihal bangsa melayu kat mesia nih.. aku ni bukannya taksub, bukannya beriya nak berpolitik, cuma mengenangkan nasib anak2x, cucu2x aku akan datang, 10 tahun, 15 tahun, 25 tahun and seterusnya..

aku just guna bahasa yang aku selalu pakai.. tak perlu nak skema sangat.. sbb terlalu skema kang, akan bunyi macam mamat poyo yang cas hebat berlakon.. anyway..

aku ni student bawah sponsor mara bertahun2x lamanya.. dari zaman mrsm, sampai la ke universiti obersi.. masih bawah mara.. so, one thing, yang aku ingat, especially time skolah secondary kat mrsm dulu, was the orientation week.. seminggu lamanya.. kena bagi salam kat sume seniors, kena gi ambik tandatangan seratus seniors kat maktab, kena gi solat kat surau 5 waktu sehari, kena pakai baju sukan berkolar tucked in time sukan petang and memacam lagi lah.. tapi yang aku takleh lupa sampai hari ni is the night yang kitorang kena hapal and nyanyi lagu Anak Kecil Main Api.. so, seniors and cikgu homeroom kena kupas lagu ni, ayat by ayat, line by line.. so, taksub atau tak, aku sayang bangsa melayu aku..

so, sepanjang hayat aku, aku rasa this year, setakat yang aku boleh pikir and mumaiyyiz ni, 2013 is the worst year untuk bangsa aku.. aku rasa lah.. dunia perang politik tahun2x sebelum 98 was just moderate.. takde apa yang nak dirisaukan.. bangsa melayu, cuma pecah kepada 4 political group (my opinion lah).. 

pertama, melayu yang berideologikan umno.. 
kedua, melayu yang berideologikan pas..
ketiga, melayu yang belum didedahkan dengan ideologi yang ada..
keempat, dan yang terakhir melayu yang sedar dan tahu, tapi pilih untuk buat dek je and cakap don't mix politik with lifestyle..

melayu yang pertama, aku respek, sebab dah modernize kan kita with facilities.. education, healthcare, pembangunan dan macam2x lagi.. no doubt..
melayu yang kedua, aku respek jugak, sebab nak masukkan elemen agama islam dalam arus permodenan yang dah ada nih..
melayu yang ketiga, terpulang kepada kita untuk sedarkan diorang..
melayu yang keempat nih, hakkkkttttuuuiihhh..

so, waktu ni, tahun2x sebelum 98 nih, melayu still "bergurau" dalam dewan parlimen, dalam ceramah politik and such.. tak goyang mana.. tapi pada masa yang sama, aku rasa, ada bangsa lain yang ambik kesempatan dalam kelalaian bangsa kita.. diorang susun agenda.. susun agenda yang memecahkan bangsa melayu nih.. ride atas peluang yang ada.. being opportunist.. meneruskan agenda komunis, demokrat yang terlalu demokrat dan idea of a republic of malaysia.. so, again, kita ni makin dilalaikan dengan kemewahan yang sementara untuk dipergunakan kemudian hari.. melayu was being nice untuk berkawan dengan bangsa2x lain.. dah lupa cerita 1969.. ye lah, betullah tu, melayu mudah lupa as per quoted by che det..

anyway, dalam sedar tak sedar, banyak harta pribumi yang tergadai.. it's a fact yang tak dapat disangkal.. ekonomi out.. tanah rezab out.. hak bumiputera nak dihakis.. and macam2x lagi.. so, pencipta lagu anak kecil main api, atau the think-tank di sebalik lagu anak kecil main api ni, memang betul2x melayu.. betul2x nampak apa yang mungkin dan bakal terjadi..

ayah aku dulu pernah cakap kat aku pasal "the good malays".. dia cerita sikit2x je the criterias of "good malays".. yang aku rasa makin hari makin kurang dari segi bilangannya.. aku really hope untuk dikelilingi oleh good malays sahaja.. sebab, kalau kita ada "good malays" nih, aku rasa bangsa kita still kuat..

malays yang memimpin perlu "lebih melayu" sekarang nih.. cukup lah dengan mementingkan diri sendiri.. cukup lah guna jalan mudah untuk kaya.. sebab, mungkin kekayaan tu korang dapat, tapi korang gadaikan apa yang melayu patut pertahankan..

ok, back to my point, after tahun 98, aku rasa this is the starting point melayu yang kental ni terbahagi kepada 2 group.. melayu so called the bn nye melayu, and the other group pr nye melayu.. both groups are kuat dari segi perjuangan.. melayu yang mengundi nih, samada diorang undi bn or diorang ngundi pr.. so, kesatuan melayu ni dah pecah kepada dua.. over period of years, melayu makin terpecah kepada 2 group, sebab perbezaan yang terlalu besar..

to me, anwar made a big mistake by perjuangkan kesamarataan waktu tu.. to me, again, it was his quick strategy to gain support from kaum yang pelbagai kat mesia nih.. he should be in dilemma by doing that, especially dengan the outcome from the keputusan pilihanraya baru nih.. but no doubt he has the charisma to unite group pelbagai bangsa nih.. kesamarataan was a winning strategy, and still is..

while, umno, bertukar prime minister.. from che det to pak lah, hmmmm, and now, najib yg not so strong in character.. tak cukup karisma.. tak cukup bijak.. but try jugak nak guna the same winning formula, so najib created the so called 1Malaysia.. konon nya satu-malaysia.. again hampir sama.. kesamarataan.. 

and guess what.. both side hadap masalah yang sama.. dua2x terpaksa korbankan hak melayu sikit demi sedikit.. both najib and anwar kena hadap permintaan kesamarataan nih, minggu demi minggu.. samada through kerajaan pusat, or through kerajaan negeri2x pakatan rakyat.. "melayu" dan kemelayuannya makin hilang.. makin pupus.. agama islam dicabar.. pokiwak betul.. if demokrat rules, if non-malays stronger than malay kat parliament, guess what might happened.. mungkin korang takkan dengar azan dah lepas nih.. mungkin korang dah takde kesultanan melayu dah lepas nih.. mungkin islam bukan agama rasmi dah.. mungkin bahasa melayu bukan bahasa rasmi dah.. mungkin ktm dah bukan keretapi tanah melayu dah (hahaha).. anyway, sedarlah..

AKU TAK RACIST, tapi aku against non-malays yang racist.. harap faham tu betul2x.. aku still respect all non-malays keliling aku.. but jangan buat kelakar, jangan cabar mencabar kat tanah melayu nih.. sumpah aku lempang pipi gebu tu kalau ko berani cabar depan aku.. jangan mintak gadai hak melayu.. and stop kata melayu boleh dibeli dengan harga 50rm or secawan kopi.. sumpah, wa lempang lu..

ok, again, back to the main point.. over period of years, sampai la ke hari pru 2013, melayu was too focus dengan agenda parti politik memasing, sampai lupa yang melayu ni dikudakan.. mca relax je hadap pilihanraya baru ni, jimat duit belanja kempen, sbb suda plan mau campak undi kat dap.. mca tau, dia takleh buat apa2x sebab ikut mana pun terpaksa duk bawah umno.. as dap is the best bet yang ada untuk kontrol mesia..

both najib and anwar and mungkin hadi, baru nak buat2x terkejut and baru nak bertindak.. ye lah, kepala baru terhantuk kan.. anyway, to anwar, be the good-malay lah.. udah2x lah.. and to najib, keras la sikit.. jangan la lembik sangat.. have your own vision and ideas macam che det.. not being fed ideas by others.. udah2x lah..

to all ministers yang rasa diri tu tak amanah, please letak jawatan, sebab korang kena tau, bangsa lain duk guna kan korang untuk tender2x kerajaan.. kayakan bangsa diorang.. korang should tau, which is the richest party of all parties yang ada.. bukan party korang tau.. kalau korang nak stay gak dalam cabinet, start letak kepentingan bangsa melayu kat depan..

the thing yang umno ada today, is still the kuasa pemerintahan.. the only thing yang pakatan rakyat ada, is anwar yang ada the convinving power.. both side, until the election day, sibuk menguatkan group melayu memasing yang dah terang2x terpecah belah nih.. bila keluar result, baru terduduk sekejap eh..

so, udah2x lah.. the only thing yang best to happen for our anak2x and cucu2x, hanyalah kalau ada SATU GROUP MELAYU MAJORITI YANG BERSATU.. tolong lah, untuk anak2x aku, untuk anak2x adik beradik aku, untuk anak2x kengkawan aku, dan juga untuk anak2x korang, BERSATULAH.. ONE VOICE MELAYU please.. be the GOOD-MALAYS.. enough with menggadaikan nasib dan harta melayu.. aku taknak menumpang kat negara sendiri..

aku rasa tenang bila tengok majoriti menteri bn tu orang melayu.. aku rasa even better, bila dengar kat radio pasal bahasa malaysia akan ditukarkan ke bahasa melayu.. aku harap lepas ni, sekolah kebangsaan ada satu jenis je.. bukan berjenis2x.. bangsa lain dah hampir nak rompak abis hak bangsa melayu.. korang still nak berdiam diri ke? udah2x lah tu.. bersatu lah..

korang layan lah lagu anak kecil main api ni.. sebab aku tak lupa.. be the good-malays.. kuatkan ekonomi, pertahankan hak pribumi kita.. setiap line of the song ni ada maknanya.. bukan sesaja dinyanyikan.. hmmm, kalau la aku bole record sesi malam orientation waktu discuss lagu anak kecil main api nih, sumpah meremang bulu roma korang..

kepada umno, korang buat lah apa yang korang buat dalam kapasiti korang.. kalau nak aku bersama dengan umno dengan cara aku, tepon la aku.. jangan suruh aku potong rambut and shave janggut udah lah..

kepada pkr, hati2x lah.. pikir lah elok2x sebelum buat tindakan bersama tu.. enough jadi kuda bangsa lain.. korang should sedar..

kepada pas, open your mind.. just pikir sekali je lagi.. you guys boleh make a great impact to the scene..

and kepada DAP, korang agak2x lah.. korang berani mengaku korang ni ahli dap depan aku, siap korang.. korang kalau depan aku berani sebut melayu ni masih hisap susu kerajaan, korang sebut bangsa melayu ni bangsa rm50, korang sebut melayu boleh dibeli dengan secawan kopi, sumpah aku tempeleng je korang nih..

kepada mca, pepandai la korang nak idup lagi 5 tahun.. gi lah bergabung ngan dap tu elok2x.. tengok kalau kerajaan nak declare darurat lagi sekali ke idak..

kepada mic, makkal sakhti, ppp and ipf, dalam diam korang plan nak bergabung.. bagus lah tu.. at least korang sedar korang kat mana..

AKU TAK RACIST, TAPI AKU AGAINST THOSE YANG NAK HAKIS HAK MELAYU.. SAMADA NON-MALAYS ATAU MELAYU AKU SENDIRI.. JANGAN CABAR..

as ulangan kepada semua melayu, jangan lupa, beringatlah, sedarlah.. sultan kita nak kena jaga, kuasa kerajaan kita kena pertahankan, agama kena junjung tinggi.. 

be the GOOD-MALAYS as yang ayah aku pernah cakap kat aku.. aku sayang melayu aku..

by:papagege 

nukilan asal : MB art core
Share on Google Plus

About Talk With Hand

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: