.

HAUS BACA !!!!!! BN Sarawak 'sik kelaka banyak' tetapi...!!!!



BAGI mana-mana wartawan akhbar nasional yang mempunyai latar belakang pemberitaan politik, bertugas di Sarawak menjadi sesuatu yang amat membosankan.

Para pemimpin Kerajaan Negeri Sarawak lebih bercakap soal pembangunan dan masa hadapan negeri ini yang mensasarkan untuk muncul sebagai sebuah negeri maju dengan ekonomi berpendapatan tinggi pada 2030.

Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud dalam setiap ucapannya jarang sekali tidak menyentuh soal Koridor Tenaga Boleh Diperbaharui Sarawak (SCORE).

SCORE ibarat satu 'zikir' bagi Abdul Taib dan wartawan yang kerap membuat liputan ucapannya, mereka sudah boleh menghafal visi beliau mengenai SCORE.

Di Parlimen pula, wakil rakyat Barisan Nasional (BN) dari Sarawak amat kurang dikenali wartawan. Malah jika berselisih bahu di lobi Parlimen pun ada yang tidak menyedari bahawa mereka adalah wakil rakyat.

Mereka tidak minat untuk bertikam lidah dalam isu-isu melalut yang dibangkitkan pembangkang. Apabila mereka bangun mengambil bahagian dalam perbahasan, apa yang terbit dari mulut hanyalah isu pembangunan di kawasan masing-masing.

Bagi wartawan akhbar nasional, ucapan sedemikian tidak mempunyai nilai berita kerana ia terlalu bersifat kedaerahan.

Kurangnya kenyataan menyerang pembangkang dalam kalangan pemimpin BN Sarawak menyebabkan nama mereka jarang menghiasi dada akhbar nasional.

Yang paling sinonim dengan Sarawak hanyalah Abdul Taib, itu pun kerana banyak tohmahan yang dilemparkan kepadanya melalui Internet. Namakan apa sahaja yang buruk-buruk, semuanya dikaitkan dengan beliau.

Namun tidak ramai yang sedar bahawa komitmen BN Sarawak tiada galang gantinya dalam membangunkan negeri ini dan telah banyak pencapaian yang dilakar mereka.

Terbaharu, Sarawak muncul sebagai negeri yang menerima pelaburan tertinggi dalam tempoh dua bulan pertama 2013.

Dalam tempoh sesingkat itu, sebanyak RM3 bilion nilai pelaburan berjaya dicatatkan dengan pecahan RM2.89 bilion pelaburan langsung asing (FDI) manakala bakinya sebanyak RM144.5 juta adalah pelaburan domestik.

Angka yang terkandung dalam laporan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia ( MIDA ) itu menunjukkan dua negeri pembangkang iaitu Selangor dan Pulau Pinang yang sentiasa gegak gempita memuji kecekapan sendiri, masing-masing hanya meraih RM366 juta dan RM351 juta.

Angka itu selayaknya diketawakan kerana negeri yang sudah lengkap dibangunkan BN sebelum ini telah ditewaskan oleh Sarawak - sebuah negeri yang dimomokkan sebagai mundur.
Share on Google Plus

About Talk With Hand

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: