.

Brunie - "Allah" diantara 19 perkataan yang diharamkan kepada bukan Islam


1 Mei 2014, Brunei secara rasminya melaksanakan Hukum Hudud berkuat kuasa bulan ini di bawah Kod Penal Syariah.

Selain itu, Kerajaan Brunei turut mengharamkan penggunaan 19 perkataan termasuklah Allah dan masjid oleh orang bukan Islam di Brunei.

Lain-lain perkataan yang diharamkan adalah azan, baitullah, al-Quran, fatwa, firman Allah, hadis, haji, hukum syarak, Ilahi, kaabah, kalimah syahadat, kiblat, imam, mufti, mukmin, solat dan wali.

Menurut Pegawai Undang-Undang Syariah Kanan Unit Undang-Undang Islam Hardifadhillah Mohd Salleh, Kod Penal Syariah juga digunapakai kepada mereka yang bukan islam termasuklah kesalahan berzina dengan pasangan Islam, minum arak di tempat awam dan khalwat dengan pasangan Islam.

Dipetik dari Sinar Harian:

“Jika sabit kesalahan, hukuman adalah denda sehingga B$4,000 (RM10,400) dan/atau satu tahun penjara. Bagi pesalah zina yang dilakukan oleh seorang Muslim yang sudah berkahwin dan yang sudah berkahwin tetapi bukan Islam, kedua-dua mereka boleh dikenakan hukuman rejam sampai mati jika kesalahan itu dibuktikan oleh pengakuan atau kesaksian empat saksi,” katanya.

Menurut Hardifadhillah lagi, mana-mana pihak yang menghasut lelaki ataupun wanita Islam bercerai atau tidak menjalankan kewajipan terhadap pasangan masing-masing boleh dikenakan denda sehingga  B$4,000 dan/atau penjara 12 bulan.

Mana-mana ibu bapa yang beragama Ikhlas meyerahkan anak kandung mereka dipelihara oleh orang bukan Islam boleh dikenakan denda sehingga B$20,000 (RM52,000) dan/atau penjara selama 5 tahun.

sumber


Share on Google Plus

About Talk With Hand

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: