.

[LUAR NEGARA] "HARAPAN TERAKHIR- MATHERYN NOAVARATPONG

TalkWithhand : Matheryn Noavaratpong 2 tahun, bayi termuda dibekukan dengan harapan boleh dihidupkan semula selepas menghembuskan nafasnya yang terakhir pada januari lalu di salah sebuah hospital di Bangkok,Thailand. 

Menurut ibu bapa Matheryn dikesan menghidapi penyakit tersebut selepas tidak sedarkan diri apabalia dikejutkan dari tidurnya pada suatu hari dan dikejarkan ke hospital. Menurut laporan perubatan doktor yang mengesahkan Matheryn mengidap penyakit kanser otak setelah mendapati terdapat ketumbuhan sepanjang 11 sentimeter didalam otaknya. 

Lebih daripada 80 peratus bahagian otak Matheryn Noavaratpong di buang selepas menjalani 2 pembedahan, namun masih menemuni kehampaan apabila barah tersebut sudah mula menyerang dan merebak ke seluruh organ kanak-kanak malang tersebut. 

Menyedari bahawa perjuangan ibu bapa Matheryn menemui jalan buntu, mereka membuat keputusan untuk cabut alat bantuan hayat yang dipasang pada tubuh Matheryn pada januari lalu. Manakala otak Matheryn pula diasingkan didalam bekas keluli tahan karat sehingga menemui penyembuh penyakit tersebut. 

Manakala badan Matheryn pula dibekukan sehingga kajian menemui cara bagaimana untuk membesarkan tubuh nadan kanak-kanak malang tersebut mengikut peredaran umur Matheryn.

-Mirror
Share on Google Plus

About Talk With Hand

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: