.

GEMPAR!!! PAS HILANG ARAH !!!!!!!

Seperti yang kita pernah tahu perjuangan PAS yang ditubuhkan pada tahun 1955 adalah berlandaskan Agama Islam. 

Tetapi setelah Pemerintahan PAS diberikepercayaan kepada Tuan Guru Nik Aziz , PAS mula kehilangan arah yang pada awal perjuangan PAS bagi memastikan Malaysia mengadakan sistem perundangan mengikut Islam iaitu HUDUD. 

Namun usaha itu kelihatan semakin gagal apabila campur tangan 2 lagi parti politik pembangkang yang mempunyai kuasa yang kuat iaitu PKR dan DAP. Secara dasarnya , PAS telah bersetuju untuk bersatu bersama-sama dua (2) perti tersebut dengan syarat perjuangan mereka diteruskan . PKR yang dipimpin oleh bekas tim.Perdana Menteri Anwar Ibrahim bersetuju dengan syarat yang diletakan oleh PKR , namun DAP berasa keputusan yang dibuat oleh Anwar Ibrahim bercanggah dengan perjuangan  DAP yang ingin menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara bebas. 

Setelah mengadakan beberapa mesyuarat tergempar dan sulit diantara ketiga2 pemimpin parti tersebut , Akhirnya mereka menemui kata sepakat untuk bersatu tenaga bagi menumbangkan kerajaan yang sedia ada. Dalam pada masa yang sama Anwar ibrahim dan Karpal Singh merancang untuk mempergunakan perjuangan PAS bagi membakar semangat orang-orang Melayu yang secara terangnya beragama Islam untuk menyertai perjuangan PAS yang berlandaskan islam. Sehinggalah Nik Aziz dipaksa untuk berrundur meninggalkan kerusinya sebagai presiden PAS yang kemudianya dilantik Hj Hadi Awang yang sehingga kini masih lagi menjadi presiden parti PAS. 


Alangkah sedihnya Tuan Guru Nik Aziz Nikmat apabila perjuanganya semakin disisa-siakan oleh Hj. Hadi Awang. Namun apalah daya beliau untuk bersuara lebih beliau hanyalah MB Kelantan sahaja dan selaku penasihat kepada Parti PAS. Apa yang mampu dilakukan oleh Nik Aziz adalah hanya menasihati Hj.Abdul Hadi Awang yang terus memperjuangankan HUKUM HUDUD di Malaysia , walaupun beliau menyedari bahawa Tiada Agenda Untuk Menjadi Malaysia Sebuah Negara Islam didalam kamus perjuangan parti pembangkang yang dikenali sebagai PakatanRakyat. 

Ini bermakna perjuangan PAS boleh la dianggap seperti hilang arah kerana menurut sahaja apa kehendak rakan pemimpinnya iaitu Anwar Ibrahim dan Karpal Singh . 



Share on Google Plus

About Talk With Hand

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

2 comments:

Anonymous said...

BAGAIMANA MAHU LAKSANAKN HUDUD KALAU PUTRAJAYA BELUM DIKONTROL... TUNGGU PRU13... kITA laWAn

Talk With Hand said...

Kalau peringkat Negeri kelantan pun tidak mampu untuk laksanakan ... so HOW ???

kenapa PAS dengan mudah bertukar perjuangan kepada Negara Berkebajikan ... atas alasan apa ....