.

BREAKING NEWS!!!! SULU ISTIHAR JIHAD !!!!!


Sultan Sulu Jamalul Kiram III semalam mengisytiharkan bahawa perjuangan beliau terhadap Malaysia adalah satu jihad.

Tetapi pertemuan dengan jeneral perang beliau untuk serangan atau sebaliknya.Sultan Jamlul Kiram juga bertemu dengan sukarelawan undang-undang yang boleh membantu  dirinya tekan hak proprietari atas Sabah di rumah Taguig beliau.

"(PengaAkhiran kepada konflik ini) bergantung (tetapi) kita sentiasa berserah diri kepada Allah yang maha kuasa. Membawa maksud, ia adalah beberapa jenis jihad,"Katanya kepada pemberita antarabangsa.

Abrahan Idrijani,adik ipar kepada Sultan Kiram III cepat mencelah dan menjelaskan Kesultanan Sulu adalah merujuk kepada "pertempuran undang-undang" dalam menegaskan tuntutan pemilikan mereka ke atas Sabah.

Idrijani, yang juga Setiausaha Kesultanan Sulu, menjelaskan bahwa puak Kesultanan Kiram telah memilih jihad dalam bentuk "berjuang untuk hak."

"Terdapat banyak bentuk jihad. Ini jihad adalah dalam bentuk berjuang hak (undang-undang). Ini bukan untuk berperang, "Idrijani ditekankan.

"Kesultanan kini melaksanakan jihad untuk melawan hak (undang-undang) ke atas wilayah Sabah," tegas beliau pada pihak Kiram

Pada Jumaat lalu,Sultan Kiram III bertemu dengan pakar undang-undang antarabangsa Marwil Llasos, yang membantu menulis buku bertajuk "Tuntutan Filipina atas sebahagian Borneo Utara: Dokumen, Bahan, dan Kes" pada tahun 2003.

PS: Sultan Kiram III menegaskan bahawa,perngakhiran perang dingin ini adalah ke muka pengadilan antarabangsa bagi memastikan hak sebahagian sabah jatuh ketangan Sulu. Ini membawa maksud bahawa, Sultan Kiram III ingin melibatkan mahkamah antarabangsa sebagai penentu hak sebenar Sabah. 

Berjuang dalam bentuk undang-undang, ini juga adalah antara punca mengapa Sultan Kiram III ingin melibatkan Amerika dan Britain didalam kes pencerobohan ini. Namun kemampuan itu tersekat apabila, tindakan Malaysia yang bijak untuk tidak menghantar institusi ketenteraan dahulu untuk menjaga keamanan setempat. Sebaliknya adalah Kerajaan Malaysia meletakan polis dari pasukan unit komando polis (Vat-69) sebagai langkah awal menangani isu pencerobohan Ladah Datu yang sudah pun masuk kepada minggu ke empat.

Selepas 2 tawaran kerajaan Malaysia kepada tentera Sulu gagal dipathui dalam tempoh masa 72 jam,maka kerajaan terpaksa menurunkan Rejimen Askar Bersatu Melayu untuk membantu unit Komando (Vat-69) didalam operasi Op Daulat. 






Share on Google Plus

About Talk With Hand

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

3 comments:

Unknown said...

jihad sesat. bila dh terlampau fikir yg diri dh byak ilmu agama, jadi cmni la.


Kiram boleh diserahkan kepada Malaysia
Komando USA dalang Lahad Datu ?
HANTU KAK LIMAH 2 DOWNLOAD !! SERIUS NI

kiram said...

Gempar!!! PM najib akan bubarkan parlimen dalam tempoh 24 jam? Ini buktinya

Anonymous said...

si sultan miskin ni patut blk ke Tawi-Tawi berjihad dgn penduduk di sana memajukan negeri mereka supaya maju seperti Malaysia tak payah claim Sabah...seorang sultan patut dkt dgn rakyatnya tp beliau tinggal d Manila...adakah beliau mendapat sokongan penduduk Tawi-Tawi...hanya beliau sendiri yg tahu..