.

HARUS BACA!!!! UGUT SAMAN SEMUA MEDIA MASSA DAN MEDIA CETAK !!!!



Tindakan biadap dan tidak professional Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim yang gagal mengawal perasaan marahnya ketika majlis sidang akhbar pagi tadi mengudang pelbagai tanda tanya. Anwar dilihat ‘naik angin’ dengan tindakan para wartawan yang meminta penjelasan beliau berhubung laporan yang dikeluarkan oleh agensi berita luar negara seperti Reuters, Inquirer News, The Manila Times, ABN-News dan sebagainya.

Stesyen televisyen TV3 dan akhbar Utusan Malaysia sebelum ini melaporkan mengenai laporan yang dikeluarkan oleh media asing itu, berhubung penglibatan Anwar dengan penceroboh bersenjata di Sabah. Media asing tersebut mendakwa menerima maklumat dari agensi perisikan tentera Filipina berhubung penglibatan Anwar yang dikatakan telah menjemput kumpulan tersebut ke Malaysia.

Ekoran laporan tersebut, Anwar telah meminta agar pihak Utusan dan TV3 untuk mengemukan permohonan maaf secara terbuka atau berdepan dengan tindakan saman malu berjumlah RM2 juta. Memandangkan dakwaan tersebut adalah merupakan laporan dari media asing, maka Anwar ditanya apakah terhadap sebarang tindakan undang-undang yang akan diambil seperti yang dilakukan terhadap Utusan dan TV3?

Tidak berpuasa hati dengan soalan yang dikemukan itu, Anwar lantas menemplak wartawan tersebut dengan nada berbaur ugutan.
“Utusan dan TV3 dah kena saman, (kalau) you ulang, saya saman you nanti” katanya.

Tidak cukup dengan itu, Anwar jelas berbohong dengan mengatakan kononnya laporan yang dikemukan oleh media asing tersebut hanya mengatakan kemungkinan dia mengetahui mengenai perjumpaan Datuk Seri Najib dengan wakil Sultan Sulu.

Sedangkan jika dilihat dengan teliti laporan tersebut, ia secara jelas mengatakan sebaliknya. Berikut adalah antara laporan yang dikeluarkan oleh media-media asing tersebut.

Kumpulan ketiga yang didakwa terlibat adalah pembangkang dari Malaysia, yang sedang bersiap sedia untuk pilihan raya umum yang mungkin berlangsung sebelum Jun. Pegawai perisikan berkata salah satu ahli politik pembangkang Malaysia yang bersekutu dengan Anwar Ibrahim akan bertanding bagi jawatan di Sabah – Inquirer News, 1 Mac 2013

Jacinto also disturbingly writes that “The intrusion occurred just as former Malaysian leader Datuk Seri Anwar Ibrahim, also Pakatan Rakyat de facto leader, proposed that Sabah be granted autonomy.” Anwar Ibrahim, a Rizalian scholar, is known as a stalwart against the ruling UMNO party-led coalition in Malaysia. Now we should not be involved in the domestic politics of Malaysia - The Manila Times, 16 Februari 2013.

A Malaysian Opposition politician allied with Datuk Seri Anwar Ibrahim is believed to have met with the Sulu Sultan late last year and gave the Opposition’s support to the Kirams’ claim to Sabah, a Philippine intelligence source revealed. – ABN-News, 1 Mac 2013

Persoalannya, mengapakah Anwar perlu marah sekiranya laporan tersebut tiada sebarang asas kebenaran? Sejurus selepas sidang akhbar tersebut, para wartawan yang hadir mempertikai kewajaran tindakan Anwar sebentar tadi. Apakah ini bentuk kebebasan media yang sering dilaung-laungkan oleh Anwar?

Hanya dengan satu soalan mudah, dia bukan sahaja dilihat gagal untuk menjawab malah lebih teruk lagi, cuba mengugut pihak media dengan tindakan saman.


Share on Google Plus

About Talk With Hand

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: