.

INTERNATIONAL BREAKING NEWS!!!!! KIRAM'S FAMILY DISQUALIFIED TO CLAIM SABAH !!!!!

Kesultanan Sulu tidak mempunyai hak untuk menuntut Sabah kerana keputusan dari Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) di The Hague, Belanda memihak kepada Putrajaya apabila berlaku pertindihan tuntutan Pulau Sipadan dan Ligitan dengan Jakarta yang diputuskan pada tahun 2002.

Menurut naib presiden Majlis Peguam Christopher Leong, keputusan itu sekaligus mengiktiraf Sabah dan pulau-pulau disekitarnya sebagai sebahagian dari Malaysia.

"Jika kita merujuk perkara sebelum ini, Kesultanan Sulu, dalam tindakannya dari 19 April 1851 hingga 26 Jun 1946 telah melepaskan hak, kepentingan dan penguasaannya terhadap Borneo Utara, atau kini dikenali sebagai Sabah," kata Leong dalam sidang media yang ditulis di laman web Majlis Peguam hari ini.

Menurut Leong, terdapat banyak perjanjian, di antaranya perjanjian antara Kesultanan Sulu dan Sepanyol pada 19 April 1851, dan disahkan oleh Protokol pada 22 Julai 1878 sebagai menjadi sebahagian dari jajahan Sepanyol.

Kemudian, British, Sepanyol dan Jerman telah menandatangani satu perjanjian menentukan sempadan masing-masing 7 Mac 1885, di mana Madrid melepaskan semua jajahannya di Borneo kepada London, yang bagaimanapun ditadbir Syarikat Borneo Utara British (SBUB).

Borneo Utara, yang kini sebagai Sabah merupakan sebahagian dari Kesultanan Sulu, yang kemudiannya dipajakkan kepada Baron von Overback dan Alfred Dent, yang membentuk SBUB, sehingga 26 Jun 1946, setahun selepas tamat perang dunia kedua, di mana syarikat tidak mampu untuk membangunkan semua prasarana dan diserahkan kepada kerajaan British.

British, pada 9 Julai 1963 menandatangani perjanjian dengan Persekutuan Tanah Melayu untuk menyerahkan Borneo Utara, Sarawak serta Singapura untuk menyertai Malaysia, selepas Suruhanjaya Cobbold mendapati penduduk di kawasan tersebut mahu menyertai Malaysia, yang kemudiannya dibentuk pada 16 September 1963.

Pulau Sipadan dan Ligitan adalah dua pulau bertindih di timur laut Sabah, di Laut Celebes yang hampir dengan sempadan Indonesia-Malaysia.

Dalam masa sama Leong juga mahu anggota keselamatan negara untuk menguruskan keselamatan di samping terus komited dengan hak asasi manusia dalam situasi di Lahad Datu.

Majlis Peguam juga mengucapkan takziah kepada keluarga anggota polis yang terkorban dalam menangani penceroboh di Lahad Datu.




Share on Google Plus

About Talk With Hand

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment