.

KERAJAAN FILIPINA MENELITI DOKUMEN SEJARAH UNTUK CUBA MEMBAWA ISU TUNTUTAN SABAH KE MAHKAMAH PENGADILAN ANTARABANGSA (ICJ) !!!



Salam semua. Dari malam hingga siang tadi, admin baca 5 akhbar negara Filipina untuk cuba fahami apa sentimen negara tersebut terhadap isu pencerobohan Lahad Datu. Kesimpulannya, wartawan dan pembaca di sana menganggap penceroboh Sulu sebagai wira dan kerajaan Malaysia sebagai perampas.

1) Respons Presiden Filipina, Aquino mengenai samada kerajaan Filipina akan menuntut semula Sabah "Kabinet saya sedang mengumpul data dan meneliti dokumen" - Phillipine Inquirer, 23 Februari 2013.

2) Bekas Ketua Hakim Filipina, Artemio V. Panganiban "Filipina harus menuntut kedaulatan ke atas Sabah menerusi proses rundingan termasuk membawa tuntutan kepada Mahkamah Pengadilan Antarabangsa (ICJ)" - Phillipine Inquirer, 2 Mac 2013.

Apa kemungkinan ini semua rancangan mereka? Ingat, kita sudah hilang Pulau Batu Putih kepada Singapura dan jika kes ini dibicarakan ICJ, ada kemungkinan kita akan kehilangan Sabah kerana faham-fahamlah siapa yang jadi hakim ICJ nanti.

Share on Google Plus

About Talk With Hand

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

1 comments:

Unknown said...

blog here find more information visit our website check this click here to find out more hop over to here