.

PENGERUSI FINAS "JANGAN BAGI RUANG "


KUALA LUMPUR : Datuk Azalina Othman Pengerusi Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS) yang baru hari ini melontarkan pandanganya berkenaan dengan penglibatan artis luar negara didalam industri perfileman tanahair.

"Saya tidak menentang orang luar tetapi biarlah kita utamakan produk tempatan. Kita keluarkan duit rakyat (geran) takkan nak ambil orang luar (berlakon).

Aaron Aziz , Adi Putra adalah diantara contoh artis luar yang banyak terlibat didalam industri filem negara. Malah mereka lebih popular daripada artis tempatan sedangkan negara mempunyai pengarah dan kru produksi yang berbakat.

"Apa yang saya lihat kita mempunyai pelakon-pelakon, pengarah dan kru yang berbakat. Kita perlu perbanyakkan penglibatan orang tempatan untuk memperkukuhkan lagi industri seni kita," katanya.

Azalina berkata demikian di dalam sidang pertamanya sebagai Pengerusi FINAS di menara PNB Kuala Lumpur tadi. Turut Hadir bersama Ketua Pengarah Finas Datuk Kamil Othman.

Beliau yang lebih berat kepada sikap Transparents didalam menentukan arah penyelesaian apa jua perkara berbangkit yang dialami oleh penggiat seni tanahair. Walaupun beliau sudah bertemu dengan beberapa NGO di dalam industri seni kreatif,beliau masih memikirkan cara bagaimana untuk menyelesaikan permasalahan yang dialami oleh mereka serta menganggap ianya sebuah cabaran baru bagi dirinya didalam memastikan industri filem Malaysia mempunyai masa depan yang baik. 


Share on Google Plus

About Talk With Hand

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: