.

HARUS BACA !!!! ORANG ASLI MAKIN MAJU !!!!


Kerajaan memperuntukkan lebih RM88.85 juta bagi pembangunan Orang Asli di seluruh negara tahun depan. 

Ahli Dewan Negara Orang Asli, Senator Datuk Mohd Olian Abdullah berkata, peruntukan itu termasuk pembangunan infrastruktur seperti jalan, elektrik, bekalan air, pertanian dan pendidikan.

Jika dahulu isu orang asli di Kelantan pelbagai tuduhan kepada kerajaan , rampas tanah hak pribumi lah, apa lah , tidak kurang lah jugak di sebelah borneo sana , apa yang Anwar Ibrahim x ckp kepada masyarakat pribumi sabah dan sarawak ? Kerajaan putar alam rampas hak rakyat pribumi seluas jutaan ekar . 

Tapi untuk tahun hadapan sahaja RM88.85juta ringgit Malaysia ye bukan rial mcm kelantan kerajaan telah peruntukan untuk memastikan masyarakat Asli di seluruh tanahair mengikuti pembangunan dan pemodenan Malaysia. 

Baik dari segi pendidikan , teknologi canggih , Jalan raya dan pelbagai lagi pembangunan infastruktur. 

“Setiap tahun kerajaan menyediakan sejumlah besar peruntukan untuk masyarakat Orang Asli dan tahun ini saja kerajaan memperuntukkan kira-kira RM110 juta,” katanya pada perjumpaan bersama kira-kira 400 penduduk Orang Asli di Kampung Pos Iskandar, dekat sini, semalam. 

Selain itu, katanya, seramai 18 anak Orang Asli dihantar melanjutkan pelajaran ke luar negara, antaranya dalam bidang kedoktoran dan kejuruteraan yang dibiayai sepenuhnya kerajaan. 

“Sasaran kerajaan ialah menghantar antara lapan hingga 10 orang anak Orang Asli ke luar negara setiap tahun,” katanya kepada BERNAMA

 
Share on Google Plus

About Talk With Hand

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments: